Szerintem amit itt leírtak nem kell mindent komolyan venni mert ha ez így lenne sajnos bezárhatna FB legalábbis amit a pénzt illeti ugyanis a Cégek marketing költéséből jön be pénz……

Szükségesnek éreztünk összeszedni itt pár dolgot a facebook-on futó nyereményjátékok, promóciók szervezésével kapcsolatban, amit nem árt tudni egyetlen felhasználónak sem – különös tekintettel a hivatalos oldalakat működtető cégekre és marketingeseikre.

Igaz, magyar nyelven nem érhető el, de a facebook promócióknak komoly szabályai vannak, amelyeket erősen ajánlott ismerni és figyelni egy játék szervezésekor, ha nem kívánod bekockáztatni, hogy esetleg felfüggesztik, vagy törlik a rajongói oldalt emiatt a facebook-ról.

A facebook alapvetően kétféle sorsolásra / nyereményjátékra ad lehetőséget:

1. Az egyszerű sorsolás alapú nyereményjáték (ún. ‘Sweepstake’)

Ez esetben a játékban résztvevők között sorsolással döntik el, ki a nyertes. Fontos figyelembe venni azonban a hatályos hazai idevonatkozó jogszabályokat, a bejelentés-köteles játékokra vonatkozó előírásokat. (Pl. a szerencsejáték szervezéséről 1991. évi XXXIV. törvényben foglaltakat, a 32/2005. (X. 21.) PM rendelet az egyes szerencsejátékok engedélyezésével, lebonyolításával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtásáról elnevezésű végrehajtási rendeletet.) A hatóság, amely ezen ügyekben illetékes az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Központi Hivatala Szerencsejáték Felügyeleti Főosztálya.

2. Az ún. ‘Contest‘ vagy ‘Competition‘ játék

Ennél a facebook felhasználóknak a promóció keretei között teljesíteniük kell különböző meghirdetett feladatokat, és az ezekben való szereplés eredményességének függvénye a nyeremény odaítélése. Ezek alapvetően a hagyományos promóciók jellegét követik, de van néhány korlátozás:

Amit NEM tehetünk meg:

- 18 éven aluliak számára nem promotálhatunk, ez a korosztály nem vonható be semmiféle nyereményjátékba,
- azon országok állampolgárai, amelyet az Egyesült Államok embargóval sújtott, nem vehetnek részt a játékban,
- sorsolásos játék esetében nem játszhatnak Belgium, Norvégia, Svédország és India lakói,
- nem promotálhatunk szerencsejátékot, dohányterméket, lőfegyvert, vényköteles gyógyszert vagy üzemanyagot. A promóció során megnyerhető termék nem lehet alkohol, dohányáru, tejtermék, lőfegyver vagy vényköteles gyógyszer.
- nem lehet a részvétel feltétele termék vásárlása, vagy időigényesebb feladat elvégzése (pl. hosszabb kérdőív kitöltése)
- a promócióban való részvételnek nem lehet feltétele a felhasználók általi fénykép, videó, vagy egyéb tartalom feltöltése*
- a promócióban való részvétel feltétele nem lehet csupán a RAJONGÓI oldal lájkolása!
- a nyerteseket a facebook-tól független felületen keresztül kell értesíteni és nem kérhető be a rajongói oldalon, facebook chat-en, illetve nem hozható nyilvánosságra ezzel kapcsolatban semmiféle személyes adat (név, cím, e-mail-cím, telefonszám…stb.)
- nem kötelezhető egyetlen játékban résztvevő sem, hogy csatlakozzon a facebook-hoz, amennyiben még nem tagja a hálózatnak. De jasolható a lájkolás

Ezek ismeretében pedig lássuk akkor, hogy mit tehet egy a cégének rajongókat toborozni vágyó marketinges:
Mivel a játékban való részvételi feltételek elfogadásához nem elég csupán az oldalunk lájkolása, ezért ajánlott egy külön oldal, vagy alkalmazás, amelyen keresztül kezelni tudjuk a nyereményjátékban résztvevő felhasználóink körét.

*Egy saját alkalmazáson keresztül már kérhető fotó, vagy videó feltöltése a felhasználótól, de akkor is csak az alkalmazáson belülre elhelyezve!
A legjobb megoldás az, ha egy külön ‘fület’ használunk fel erre a célra a facebook rajongói oldalunkon + létrehozunk egy ún. ‘landing oldalt’ a cég website-ján, ahol nagyobb szabadsággal kreatívkodhatunk a hatásosabb promóciós / reklámüzenet eljuttatására.

Természetesen kérhetjük, hogy a felhasználó a játék keretében lájkolja az oldalunkat, de figyelni kell arra, hogy más ‘feladatot’ is adjunk neki, akár elegendő lehet az is, ha pl. engedélyezi még pluszban az alkalmazást.

Megtehetjük azt is, hogy más platformon is (pl. a honlapunkon) elérhetővé tesszük az alkalmazást, amely ‘a nyereményhez vezet’ és ezáltal ösztönözhetjük a felhasználót a facebookra való regisztrálásra is, amennyiben még nem tagja ennek az online közösségnek.
(De, mint azt fentebb írtam, nem lehet csak ez a nyereményjátékban való részvétel feltétele!)

A promóció keretében lehetőség van egyéb adatok bekérésére is (pl. név, elérhetőségek, főleg e-mail cím, amellyel könnyen növelni lehet a cég hírlevél címlistáját), azonban minden esetben szigorúan csak az ide vonatkozó hatályos hazai jogszabályok betartásával!

Minden esetben fel kell tüntetni, hogy nem a facebook saját szervezésű játékáról van szó. Egyértelművé kell tenni, hogy a nyereményjátékot kizárólag az adott cég szervezi, ezáltal a játékban való részvételhez bekért adatok kizárólag az promotáló cég által kerülnek felhasználásra.

Joggal foghatják a fejüket az üzleti oldalak működtetői, mert meglehetősen szigorú előírásokhoz köti a facebook a promóciókat az oldalain. (Ezáltal is afelé terelve a vállalatokat, hogy inkább a fizetős hirdetéseket vegyék igénybe…)

Részünkről tehát azt javasoljuk, hogy inkább ne kockáztasd, hogy törlik az oldaladat, mert szabálytalanul jártál el.

Ehelyett inkább hozz létre egy külön aloldalt (landing page-et), vagy akár domaint egy adott játékra és a facebook oldaladat csupán a honlapodon közölt tartalom megerősítésére használd!

És még egy dolog, amelyben teljes mértékben egy véleményen vagyunk az online marketing terület elismert szakértőivel: bár a fent említett módszerrel hamar komoly követői bázisra lehet szert tenni minimális anyagi ráfordítással, ez mégsem feltétlenül jó stratégia. Ezek a felhasználók ugyanis nem valódi rokonszenvük, csupán egy nyerési lehetőség miatt csatlakoznak például egy szálloda rajongói oldalához, ezért szinte biztos, hogy igazi fogyasztói visszajelzéshez nem juthatnak tőlük az adott cég munkatársai. Ráadásul ha zavaró módon terjesztik a játékot, az akár imázsromboló hatással is bírhat! Kedves kollégák, tessék erre fokozottan odafigyelni!

Kedves felhasználók, ti pedig ne legyetek kevésbé lelkesek, ha jópofa és egyedi játékkal találkoztok kedvenc közösségi média oldalunkon, de mindig legyetek körültekintőek! Ha pedig mégis úgy döntötök, hogy korlátozzátok az ilyen applikációk hozzáférési jogosultságát az adatlapotokhoz, vagy nem szeretnétek semmiféle játékra vonatkozó meghívást kapni ezentúl, be tudjátok állítani a Profilom / Alkalmazások beállításai menüpontban, utóbbit pedig a Profilom / Adatvédelmi beállítások / Alkalmazások és honlapok link alatt. Sőt, ha zavarónak ítélsz egy nyereményjátékot, azt jelezni lehet a facebook üzemeltetőinek az oldalak alján lévő Esemény jelentése feliratú linkre kattintva. 

Ha úgy rendesen megvizsgáljuk a hazai promóciókat, megállapítható, hogy sajnos minimális százalék tartja be ezeket a szabályokat és meg merjük kockáztatni, hogy ezek többségének fogalma sincs arról, hogy szabálytalan, amit tesz…

Azonban a közösségi médiában a jó hírnév mindennél fontosabb, ezért érdemes szakemberhez fordulni, ha promócióba vágod a fejszédet, mert egy betiltott promóció bizony visszavetheti ügyfeleid beléd vetett bizalmát.

Ne feledjétek a FB szlogen még mindig a Like ! és nem a Dislajk….

Forrás: szinte.wordepress.com 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szosolmedia.blog.hu/api/trackback/id/tr402718030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.